سئو تصاویر سایت و نکات ضروری آن

سئو تصاویر سایت و نکات ضروری آن

 سئو تصاویر سایت و نکات ضروری آن برای یک وب سایت لازم و ضروری است و از مهم‌ترین فاکتورهای رتبه‌بندی در گول به شمار می‌رود. توجه به کیفیت و حجم تصاویر و سئو آن از نکات مهمی است که یک محتوا نویس و سئوکار حرفه‌ای باید آن را مدنظر قرار دهد.

برای اینکه گوگل درک درستی از تصاویر شما داشته باشد و تصاویر وب سایت شما موردپسند عموم کاربران قرار بگیرد نکات زیر را در سئو تصاویر سایت رعایت کنید. ما ۱۲ نکته اساسی و مهم سئو تصاویر سایت را به شما معرفی خواهیم کرد.

سئو تصاویر سایت و نکات ضروری آن

سئو تصاویر سایت و نکات ضروری آن

سئو تصاویر به معنای بهینه سازی تصاویر یک وب سایت است که نقش کلیدی در موتورهای جستجو ایفا می کند. شما برای اینکه بتوانید تصاویر بهینه ای برای وب سایت خود تهیه کنید باید نکات زیر را مد نظر قرار دهید. پیشنهاد می کنیم تا انتهای مقاله سئو تصاویر سایت و نکات ضروری آن با ما همراه باشید.

۱۲ نکته اساسی برای سئو تصاویر سایت

۱.فرمت مناسب تصاویر

فرمت‌های زیادی برای تصاویر وب‌سایت‌ها تعریف‌شده‌اند که مهم‌ترین آن‌ها فرمت‌های PNG و JPEG می‌باشند. انتخاب فرمت مناسب برای تصاویر یکی از راه‌حل‌های مناسب برای افزایش بازدید و جستجو توسط مرورگرهای مختلف می‌باشد.

رایج‌ترین فرمت‌های تصاویر برای وب‌سایت

سئو تصاویر سایت و نکات ضروری آن

اگرچه فرمت‌های زیادی برای انتخاب وجود دارد اما فرمت‌های WEBP ,PNG , JPEGرایج‌ترین نوع برای سطح وب هستند.

  • PNG

در فرمت نوع PNG کیفیت تصاویر بسیار بالاست اما حجم تصاویر زیاد است. این فرمت اغلب برای لوگوی سایت‌ها استفاده می‌شود.

  • JPEG

در این نوع فرمت تصاویر از کیفیت پایین‌تری نسبت به فرمت PNG  برخوردار هستند، اما روش‌هایی هم برای افزایش و بهبود کیفیت تصاویر آن وجود دارد.

  • WEBP

روش WEBP یک روش جدید برای تصاویر وب‌سایت است که نرم‌افزارها و پلاگین هایی برای تبدیل فرمت‌های دیگر تصاویر به این نوع فرمت وجود دارد. این فرمت حجم کمتری نسبت به فرمت‌های ذکرشده دارد و یک روش نسبتاً استاندارد برای تصاویر وب‌سایت است.

۲.بهینه‌سازی حجم تصاویر

یکی از مشکلات مدیران وب‌سایت‌ها به‌ویژه سایت‌هایی که عکس‌های زیادی دارند، کم کردن حجم تصاویر و درعین‌حال حفظ کیفیت آن است. چنانچه تصاویر یک وب‌سایت حجم زیادی داشته باشد، سرعت لود سایت شما پایین خواهد آمد.

طبق پروتکل HTTP Archive 21 درصد حجم سایت شمارا تصاویر آن تشکیل می‌دهد. به همین دلیل است که محتوا نویسان حرفه‌ای قبل از آپلود تصاویر در سایت حجم آن را از طریق فشرده‌سازی و بهروش‌هایی که در زیر توصیه می‌کنیم کاهش می‌دهند.

روش‌های فشرده‌سازی و کاهش حجم تصاویر

سئو تصاویر سایت و نکات ضروری آن

  • با استفاده از نرم‌افزار فتوشاپ و گزینه Save For Web و یا کلیدهای ترکیبی (Ctri+Shift+Alt+S)
  • با استفاده از وب‌سایت https://tinypng.com
  • با استفاده از وب‌سایت https://imagecompressor.com
  • با استفاده از افزونه‌ها و پلاگین های مختلفی مانند wp smushit و EWWW Image Optimizeer و ShortPixel و tiny compress images در ورد پرس

البته توجه داشته باشید که ابزارهایی مانند PageSpeed Insights Google و Gtmetrix نیز دریافتن تصاویری که حجم آن‌ها بهینه نیست به شما کمک خواهد کرد.

۳.شخصی‌سازی تصاویر و استفاده از تصاویر یونیک

اغلب وب‌سایت‌های معروف و معتبر از تصاویر یونیک و منحصربه‌فرد خود که توسط طراحان خودشان طراحی می‌شود در وب‌سایت خود استفاده می‌کنند.

به‌طور مثال چنانچه وب‌سایت فروشگاهی دارید می‌توانید تصاویر محصولات خود را به یک عکاس صنعتی حرفه‌ای بسپارید. قطعاً تصاویر جدید و یونیک برای گوگل و افزایش رتبه سایت شما لازم و ضروری خواهد بود.

توجه کنید که قبل از افزودن تصاویر و عکس‌ها یک نام منحصربه‌فرد و متمایز از سایر تصاویر برای آن انتخاب کنید. نام انتخابی شما باید مرتبط با موضوع مقاله و یا محصول باشد. سئو تصاویر سایت و نکات ضروری آن یکی از مهم ترین نکات بهینه سازی وب سایت است.

۴.بهینه‌سازی نام تصاویر

استفاده از کلمات کلیدی که سرچ زیادی دارند در نام تصاویر موجود در یک مقاله خیلی مهم است. استفاده از کلمات کلیدی مهم در نام تصاویر برای کاربران و موتورهای جستجو اهمیت زیادی خواهد داشت.

به‌طور مثال شما می‌توانید نام یک مقاله را که مربوط به قهوه است، (قهوه و یا طرز تهیه قهوه بگذارید) این کلمات کلیدی برای موتورهای جستجو و کاربران جذاب خواهد بود که باعث بهبود سئو تصاویر شما خواهد شد.

۵.کپی‌رایت تصاویر

چنانچه یک وب‌سایت حرفه‌ای دارید، پیشنهاد می‌کنیم که از تصاویر و عکس‌های شخصی و یونیک استفاده کنید. درصورتی‌که شرایط استفاده از تصاویر شخصی ندارید بهتر است تصاویر را از وب‌سایت‌هایی کپی کنید که هیچ منع قانونی برای کپی‌رایت نداشته باشند.

شما می‌توانید باکمی خلاقیت تغییراتی در عکس‌ها و تصاویر کپی شده ایجاد نمایید که با نسخه کپی آن تفاوت زیادی پیداکرده و عکس جدیدی برای شما ساخته شود.

۶.به پوشه تصاویر و بهبود ساختار آن توجه کنید

چنانچه یک سایت فروشگاهی با هزاران عکس و تصاویر دارید، بهتر است که دسته‌بندی پوشه‌های تصاویر  و بهبود ساختار دسته‌بندی‌های مختلف را مدنظر قرار دهید.

به‌طور مثال شما می‌توانید یک لباس مجلسی را در دسته‌بندی‌های مختلفی مانند لباس مجلسی زنانه، دخترانه، کوتاه، بلند، و … قرار دهید. با انجام این کار گوگل و کاربران درک بهتری از مفهوم و عناوین تصاویر شما به دست خواهند آورد.

۷.اطلاعات عنوان و متای صفحه خود را در تصاویر مربوطه بگنجانید

همیشه اطلاعات عنوان و متای موضوع خود را در تصاویر مربوطه بگنجانید. گوگل در تصاویر شما عنوان صفحه و توضیحات شمارا به‌عنوان یک بخش مهم در نظر گرفته که این موضوع جهت ارتقای رتبه‌بندی شما مؤثر خواهد بود.

۸.تنظیم ابعاد تصاویر

ابعاد تصاویر یکی دیگر از موارد ضروری در سئو تصاویر است که باید تعریف مناسبی از آن داشته باشید. چنانچه از AMP و یا PWA استفاده می‌کنید، حتماً باید ابعاد تصاویر خود را در سورس صفحه تعریف کنید. در غیر این صورت روش تعریفی عرض و ارتفاع برای تنظیم ابعاد تصاویر جواب می‌دهد.

۹.اضافه کردن تصاویر به سایت مپ

قرار دادن تصاویر در نقشه سایت علاوه بر اینکه شانس کراول و ایندکس شدن تصاویر را افزایش می‌دهد، افزایش آمار بازدید سایت شمارا نیز به دنبال خواهد داشت.

در سایت‌های ورد پرسی افزونه‌هایی برای قرار دادن تصاویر در سایت مپ وجود دارد. در سایت‌های کد نویسی نیز می‌توان این قابلیت را برای وب‌سایت اضافه نمود.

۱۰.استفاده از تصاویر مرتبط و باکیفیت

سعی کنید تصاویر مرتبط با موضوع محتوای شما باشد. تصویری که مرتبط با موضوع مقاله نباشد برای کاربر گیج‌کننده خواهد بود. استفاده از تصاویر باکیفیت نیز می‌تواند کاربر را به ماندن در صفحه وب‌سایت ما ترغیب نماید.

۱۱.تصاویر را در هاست آپلود کنید

پیشنهاد می‌کنیم تصاویر را در هاست خود آپلود کنید. آپلود تصاویر در سایت خودتان اعتباری برای دامنه شما در گوگل خواهد داشت که گوگل به‌عنوان یک محتوای تازه و جدید به شما امتیاز خواهد داد. این کار د افزایش سرعت لود سایت نیز مؤثر خواهد بود.

۱۲.تعداد تصاویر یک مقاله

برای اینکه بدانیم در یک مقاله چند تصویر لازم است که داشته باشیم باید تعداد کلمات و نیاز و رضایت کاربر را در نظر بگیریم. با توجه به اینکه سئو یک قواعد کلی و ثابت ندارد، بنابراین عدد دهی و تعیین یک قانون کلی برای آن کاملاً اشتباه است.

زمانی که شما اصول و قواعد اولیه سئو را بیاموزید کم‌کم متوجه خواهید شد که این حرفه یک حرفه‌ی تجربی است و قواعد و اصول مشخصی نخواهد داشت. پس بهتر است طبق الگوریتم‌های گوگل به‌روز باشیم و نکات پیشنهادی را مدنظر قرار دهیم.

چکیده

بهینه‌سازی تصاویر از فاکتورهای مهم سئو تصاویر برای وب‌سایت است که رعایت نکات مهم آن لازم و ضروری است. اگرچه سئو قواعد مشخصی ندارد و رعایت همین نکات نیز می‌تواند راه را برای بهینه‌سازی وب‌سایت تان و نیز پیشرفت در زمینه‌ی حرفه سئو به شما کمک کند.

راه‌های گفته‌شده در این مقاله برای سئو تصاویر سایت و نکات ضروری آن می‌تواند تا حدودی در افزایش بازدید سایت شما مؤثر بوده و راه را برای یادگیری نکات ریزتری از سئو برایتان بازنماید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *