زبان برنامه نویسی PHP

 زبان PHP یک زبان برنامه نویسی است که میتوانیم با استفاده از آن اقدام به ساخت صفحات وب داینامیک (Dynamic) کنیم و همچنین سایت و اپلیکیشن های تحت وب قدرتمندی را برنامه نویسی کنیم.

اگر بخواهیم ریزتر به سوال PHP چیست؟ پاسخ دهیم، باید بگوییم که PHP کارهای پشت صحنه را در صفحات وب انجام میدهد.

به این معنا که شما با استفاده از PHP نمیتوانید ظاهر سایت را تغییر دهید. PHP یک زبان برنامه نویسی است که تاثیر مستقیمی روی ظاهر سایت ندارد، با استفاده از PHP شما میتوانید اطلاعات مختلف را از پایگاه داده بگیرید و به کاربر نشان دهید.

در دنیای برنامه نویسی سمت سرور، PHP هیچوقت تنها نبوده است و همیشه رقیب های سرسختی را در کنار خود داشته است. یکی از اصلی ترین رقیب‌های PHP در این سال‌ها، زبان برنامه نویسی ASP.NET بوده است و همیشه بین برنامه نویسان PHP و ASP یک بحث و جدال بزرگ است و هر دوی این گرو‌ها، میخواهند بگویند که زبان برنامه نویسی آن‌ها بهتر و حرفه‌ای تر است. همینطور اگر بخواهیم به دیگر رقیب های PHP اشاره کنیم، میتوانیم JSP، ColdFusion, Perl و… را نیز نام ببریم.

میخواهیم دربا‌ره‌ی مزایای PHP صحبت کنیم و بگوییم که پی اچ پی به عنوان یک زبان برنامه نویسی سمت سرور، چه امکانات و مزایایی را به ما می دهد:

  • PHP میتواند در پلتفرم های مختلفی مثل ویندوز، لینوکس، مکینتاش و… اجرا شود و این عالی است!
  • PHP با تمام سرورهایی که امروزه استفاده میشود (مثل Apache و IIS) سازگاری کامل دارد.
  • PHP میتواند انواع مختلفی از پایگاه‌های داده و دیتابیس ها ساپورت کند و با آن‌ها کار کند.
  • PHP کاملا رایگان و Open Source است و میتوانید از سایت رسمی آن ‌را دانلود کنید.
  • کار با PHP ساده است و برای برنامه نویسی با آن تنظیمات ابتدایی خاصی لازم نیست، فقط کافی است که یک سرور یا شبیه‌ساز سرور داشته باشید تا بتوانید با آن کدهای PHP خودتان را اجرا کنید و از دیدن نتیجه‌ی آن لذت ببرید.

شما با استفاده از PHP میتوانید انواع مختلفی از صفحات وب و وب اپلیکیشن ها را برنامه نویسی و اجرا کنید.

  • PHP میتواند برای شما صفحات داینامیک تولید کند.
  • PHP میتواند اطلاعات را به دیتابیس بفرستد، از دیتابیس اطلاعات را بخواند و همینطور اطلاعات موجود در دیتابیس را ویرایش یا حذف کند.
  • PHP میتواند با فرم های HTML شما ارتباط برقرار کند و اطلاعات ورودی کاربران در فرم ها را پردازش کند و کارهای مدنظر شما را روی آ‌ن‌ها انجام دهد.
  • PHP به شما امکان کار با Cookie ها و Session ها را میدهد.
  • PHP امکان رمزگذاری کردن اطلاعات حساس را دارد و این امکان نیز در آن تعبیه شده است.
  • با اسفتاده از PHP شما میتوانید فایل های txt, pdf, jpg و… تولید و ویرایش کنید و این یک امکان فوق العاده است که PHP در اختیار شما قرار میدهد.

مواردی که در بالا ذکر کردیم، امکاناتی است که بصورت پیشفرض در PHP آمده است. شما میتوانید با استفاده از کتابخانه‌های مختلف PHP، امکانات مختلف و دیوانه‌کننده‌ای داشته باشید که اصلا باورتان نشود که میشود همچین کارهایی را در سطح وب نیز انجام داد!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *