زبان برنامه نویسی Ruby

هر کس که برای نخستین بار به محیط برنامه نویسی قدم می‌گذارد، در تفکر پیدا کردن گنج و برداشتن غنیمتی از آن برای خود است. در نتیجه می توان گفت اگر شما هم با این افراد هم عقیده اید و شیفته ی جواهرات و سنگ‌های قیمتی هستید، باید مسیر حرکت سفرمان را به سمت سرزمینی عوض کنیم که به داشتن یاقوت‌های قرمز رنگش شهرت پیدا کرده است، یاقوت‌های جذابی که آنها را در محیط برنامه نویسی روبی می‌نامند.

زبان برنامه نویسی روبی برای نخستین بار در سال ۱۹۹۵ به محیط برنامه نویسان با شعار “بهترین دوست برنامه نویس” معرفی شد.

روبی زبانی شی گرا و سطح بالا است که اخیرا به عنوان یکی از جذاب ترین و محبوب ترین زبان‌های برنامه نویسی جهت ساخت و توسعه وب اپلیکیشن و وب سرویس‌ها شناخته می‌شود. روبی ویژگی‌های نگارشی پرل شی و گرایی اسمال تاک را با هم در خود دارد.

از سمتی اگر بخواهیم به خوبی های این زبان برنامه نویسی اشاره کنیم، باید به سینتکس خیلی راحت و روان آن که شباهت بسیاری به زبان‌های محاوره انسانی دارد اشاره کنیم که یادگیری آن را برای برنامه نویسان خیلی راحت کرده است.این موضوع سبب شده است که روبی به یکی از قابل ترین گزینه‌ها برای افرادی که می‌خواهند برای نخستین بار پا به محیط برنامه نویسی گذارند تبدیل شود.

با این حال از این نکته نباید غافل شد که وسعت فعالیت‌های این زبان در مقایسه با زبان‌های دیگر برنامه نویسی در حوزه توسعه وب چندان گسترده نیست و از فرصت‌های شغلی کمتری نسبت به زبان هایی مانند PHP بهره مند است.

پس انتخاب با شما است، اگر میزان موقعیت‌های شغلی برای شما از اهمیت کمتری برخوردار است، می‌توانید روبی را به عنوان زبان برنامه نویسی خود انتخاب کنید.

نسخه فعلی این زبان Ruby 2.7.1 است که به زبان سی و بصورت زبانی با مفسر تک‌گذره پیاده‌سازی شده است. تا سال ۲۰۱۰، گونه‌های متفاوتی از زبان روبی توسعه یافته‌اند که از میان آنها می‌توان به جی‌ روبی، روبینوس، مک‌روبی، آیرن‌روبی و هات‌روبی اشاره کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *