زبان برنامه نویسی Kotlin

کاتلین، یک زبان برنامه نویسی ایستا (Statically typed) برای ماشین مجازی جاوا (JVM)، اندروید و مرورگر (Browser) است که از چندی پیش رسما از طرف گوگل برای برنامه نویسی اندروید معرفی شد.

گوگل در جریان برگزاری کنفرانس I/O خود اعلام کرد که در کنار زبان‌های برنامه‌نوسی جاوا و سی پلاس پلاس از کاتلین نیز در برنامه‌نویسی اندروید پشتیبانی خواهد کرد. کاتلین آماده است تا قدرت اندروید را یکبار دیگر احیا کرده و همچنین روند توسعه برنامه‌های اندروید را شتاب بخشد.

کاتلین نیز مانند جاوا که به عنوان زبان پیش‌فرض توسعه‌ی اندروید شناخته می‌شود، زبانی است که روی ماشین مجازی جاوا یا JVM کار می‌کند و اکنون می‌توان برای توسعه‌ی اندروید، از کاتلین و دیگر زبان‌های مبتنی بر JVM بهره گرفت. پشتیبانی رسمی گوگل می‌تواند کمک زیادی به این زبان کند و باعث شود کار با کاتلین روی اندروید فراگیرتر شود.

 کاتلین به عنوان یک زبان برنامه‌نویسی، شباهت‌های زیادی به ساختار جاوا دارد و کاملا شی‌ءگرا است و برای موضوعاتی مشابه مسائل جاوا طراحی شده است. اما از آنجایی که در بسیاری از روش‌ها ظاهری ساده دارد، می‌توان از قابلیت‌های بسیار زیاد آن بهره گرفت و از پیشرفت‌های بیشتر آن نسبت به جاوا لذت برد.

مزیت عمده کاتلین نسبت به جاوا در تعداد خطوط کدنویسی است که به شکل چشم‌گیری کمتر هستند. کامپایلر آن نیز به‌طور خودکار قادر است فرآیند استنتاج نوع‌ متغیرها را به خوبی انجام دهد که همین موضوع به میزان قابل توجهی از اتلاف وقت صرفه‌جویی کرده و بهره‌وری را افزایش می‌دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *